Borelli C. (2024), In cammino con adolescenti "difficili": trekking e avventura come dispositivi educativi nella marginalità sociale. FrancoAngeli. https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/book/1227
Borelli C. (2022), «We can’t leave them alone fighting against a dragon»: Educators’ Representations through Images of Adolescents’ Wellbeing during Covid-19 Pandemic. Rivista Italiana Di Educazione Familiare, 21(2), pp. 127–140. https://oaj.fupress.net/index.php/rief/article/view/12273
Evans J., Lauricella A., Cingel D., Cino D., Wartella E. (2021). Behind the Reasons: examining the relationship of youth self-concept with exposure decisions during season one of Netflix’s 13 Reasons Why. Frontiers in Public Health - Children and Health, 3: 600146. https://boa.unimib.it/handle/10281/399056
Gigli A., Melotti G., Borelli C. et al (2024), Adolescents on the move : the application of an integrated model for documentation and evaluation of “Back Into The Wild” adventure education project aimed at promoting psychophysical and relational well-being, «JOURNAL OF ADVENTURE EDUCATION AND OUTDOOR LEARNING», 2024, 2/2024, pp. 1 - 19 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14729679.2024.2366918
Landi L., Scarpini M. (2023), PCTO al museo: orientarsi al futuro. In Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro, Pensa Multimedia, pp. 273-275. https://iris.unimore.it/handle/11380/1344566
Lorenzini S. (2019), Le adolescenti. Tra ipervalutazione e svalutazione di sé. In Ulivieri S. (a cura di), Le donne si raccontano. Autobiografia, genere e formazione del se, ETS, Pisa, pp. 219-232. https://cris.unibo.it/handle/11585/706694
Bastianoni P., Melotti G. (2000), “Chi sono io: una goccia tra le tante nel mare della vita”, in E. Confalonieri e G. Scaratti (a cura di), Storie di crescita. Approccio narrativo e costruzione del Sé in adolescenza, Milano, UNICOPLI; pp. 175-209.
Brighi, A., Guarini, A., Melotti, G., Galli, S., Genta M.L. (2012), Predictors of victimisation across direct bullying, indirect bullying and cyberbullying, Emotional and Behavioural Difficulties, Volume 17, Issue 3-4, pp. 375-388. DOI: 10.1080/13632752.2012.704684
Brighi, A., Melotti, G., Guarini, A., Genta, M.L., Ortega, R., Mora-Merchan, J., Smith, P.K., Thompson, F. (2012), Self-esteem and loneliness in relation to cyberbullying in three European countries”. In Smith P.K., Cross D., Qing Li, Cyberbullying in the global playground: research from international perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell Publishing Ltd.
Melotti G., Passini, S. (2018), Drug Use and Violence Among Adolescents: The Mediation Effect of Attitudes Supporting Violence, Journal of Child and Adolescent Substance Abuse, vol. 27, Issue 4, pp. 244-250. DOI: 10.1080/1067828X.2018.1462282
Melotti G., Potì, S., Gianesini, G., Brighi, A. (2018), Adolescents at Risk of Delinquency. The Role of Parental Control, Trust, and Disclosure, Deviant Behavior, vol. 39, Issue 3, pp. 347-362. DOI: 10.1080/01639625.2017.1286172
Brighi A., Gianesini G., Melotti G. (2014), Bullying and moral reasoning. The influence of life values and culture on italian teenagers' self-assertion. In: (a cura di): Phoebe Triggs, Handbook on Bullying: Prevalence, Psychological Impacts and Intervention Strategies, pp. 109-128, NEW YORK: Nova Publisher.
Mameli, C., Melotti, G., Emiliani, F. (2014). L'uso di cannabis in adolescenza: Da un assunto psicopatologico a una tesi di normalizzazione [Cannabis use in adolescence: From a psychopathological assumption to a normalization thesis], Psicologia Clinica dello Sviluppo, Vol 18, 3, pp. 349-375. DOI: 10.1449/78363
Guarini A., Passini S., Melotti G., Brighi A. (2012), Risk and Protective Factors on Perpetration of Bullying and Cyberbullying. Studia Edukacyjne, vol. 23, pp.33-55.
Melotti G., Brighi, A. (2012), Comportamenti violenti e illegali in adolescenza nella Provincia di Rimini: differenze di genere. In R. Ghigi (a cura di), Adolescenti e differenze di genere. Pratiche e atteggiamenti dei giovani in Emilia-Romagna, pp. 189-203, Carocci, Roma.
Melotti G., Ghigi, R. (2011), Reati e comportamenti violenti in adolescenza nella realtà turistica della Provincia di Rimini: analisi delle sentenze del Tribunale dei Minori di Bologna, Turismo e Psicologia Rivista Interdisciplinare di Studi, Ricerche e Formazione, 1.
Melotti G., Biolcati R., Passini S. (2009), A Psychosocial Reading o Cyberbullying. In M.L. Genta, A. Brighi, A. Guarini (a cura di), Bullying and Cyberbullying in Adolescence. Roma: Carocci; pp. 40-58.
Melotti G., Biolcati, R., Passini, S. (2009), Una lettura psicosociale del bullismo nel Web. In M.L. Genta, A. Brighi, A. Guarini (a cura di), Bullismo elettronico. Fattori di rischio connessi alle nuove tecnologie. ROMA: Carocci; pp. 55-70.
Emiliani F., Melotti G., Palareti L. (2007) Représentations sociales de la vie quotidienne et états de bien-être ou de malaise chez des adolescents italiens, Revue Internationale de Psychologie Sociale, vol. 20(2), pp. 27 - 55.
Melotti G. (2006), La rappresentazione della solitudine e della persona solitaria in adolescenza, Psicologia scolastica, vol.5, n.1, pp. 67 - 92.
Melotti G., Corsano P., Majorano M., Scarpuzzi P. (2006), An Italian pplication of the Louvain Loneliness Scale for Children and Adolescents (LLCA), TPM-Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, vol. 13, n°3, pp. 237-255.
Emiliani F., Palareti L., Melotti G. (2004), Rappresentazioni della vita quotidiana: percorsi di benessere e disagio in adolescenza, Psicologia Clinica dello Sviluppo, n. 1, pp. 97-118.
Palareti L., Melotti G., Emiliani F., Passini S. (2004), Perché i pesci non studiano l’acqua? una ricerca sulla vita quotidiana in adolescenza, Giornale Italiano di Psicologia, 4, 793-819.
Passini S., Melotti G., Palareti L., Emiliani F., (2003), Vita quotidiana e normalità in adolescenza, Rassegna di Psicologia, 1, p. 43-61.
Melotti G., Passini S. (2002), L’applicazione ad un gruppo di adolescenti italiani del Self Esteem Questionnaire (SEQ), Bollettino di Psicologia Applicata, 238, p.59-70.
Emiliani F., Melotti G., Palareti L. (1998), Routine e rituali della vita familiare quali indicatori di rischio psicosociale, Psicologia clinica dello sviluppo Vol.2, n°3, 421-448.
Biolcati R., Mancini G., Villano P. (2020), And yet I’m an adult now’. The influence of parental criticism on women’s body satisfaction/dissatisfaction during emerging adulthood, International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 25, 1, pp. 599-608 (DOI:10.1080/02673843.2019.1699433).
Bee C., Villano P. (2017), Cittadinanza attiva, partecipazione politica e identità europea. Discorsi e pratiche in Italia e Regno Unito in Sociologia e Politiche Sociali, 1, pp. 135-158, DOI:10.3280/SP2017-001007.
Villano P. (2016), I figli della migrazione tra difficoltà e disagio, in G. Speltini (a cura di) L’età giovanile. Disagio e risorse psicosociali, Bologna, Il Mulino, pp. 139-163.
Bee C., Villano P. (2015), Active citizenship in Italy and the UK. Comparing political discourse and practices of political participation, civic activism and engagement in policy processes. In M. Barrett & B. Zani (Eds) Political and Civic Engagement: Multidisciplinary Perspectives. Psychology Press/Routledge, Hove (UK), pp. 436-455.
Villano P., Bertocchi A. (2014), On active citizenship: Discourses and language about youths and migrants in Italy, Journal of Civil Society, 10, 1, 82-99 (DOI: 10.1080/17448689.2014.895606 SJR 0.479 – Q2)
Villano P., Bertocchi A. (2012) I discorsi politici sulla partecipazione e sulla cittadinanza dei giovani migranti in Italia. In d. Giovannini e L. Vezzali (a cura di) Immigrazione, processi interculturali e cittadinanza attiva. S. Felice a Cancello, Edizioni Melagrana, p. 37-48.
Villano P., Bertocchi A. (2011,) I “discorsi” sulla partecipazione e sulla cittadinanza nelle politiche italiane: i giovani e i migranti, in B. Zani, E. Cicognani e C. Albanesi (a cura di) La partecipazione civica e politica dei giovani. Discorsi, esperienze, significati, Bologna, Clueb, 2011, pp. 33-62.
Villano P. e Zani B. (2007) Social Dominance Orientation and Prejudice in an Italian Sample, Psychological Reports, 101, 614-616 (DOI: 10.2466/PR0.101.2.614-616 – WOS_Q4 2007 IF_0.353; SJR_ 0.287 – Q3)
Villano P. (2005,) Minori due volte: i figli dell’immigrazione in G. Speltini (a cura di) Minori, disagio e aiuto psicosociale, Bologna, Il Mulino, pp. 201-228.
Villano P. (1999) Anti-Semitic prejudice in adolescence: An Italian study on shared beliefs, Psychological Reports, 84, pp. 1372-1378.