Marginalità e devianza

Situazioni di vulnerabilità, esclusione sociale, marginalità e devianza

  • Melotti G., Bonomo M.,Alves Brasil J., Villano, P. (in press) Social invisibility and discrimination of Roma people in Italy and Brazil, Journail of Social and Political Psychology.
  • Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla scelta della scuola e del lavoro? In Elia G., Polenghi S. e Rossini V. (a cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative, Sezione VII, 5, PensaMultimedia, Lecce, pp. 839-847.
  • Lorenzini S. (2019), Understanding and combating today’s racisms by studying history: the responsibility of intercultural education. «Scuola Democratica», n. 4/2019, pp. 245-262.
  • Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla famiglia? Esiti da una ricerca qualitativa nella Regione Emilia-Romagna. «RIEF» Rivista Italiana di Educazione Familiare, n. 1/2019, pp. 97-121.
  • Lorenzini S. (2019), Dark-skinned foreign origin young people, adopted by Italian parents. Stereotypes, prejudices and problems in identity construction. «Civitas Educationis. Education, Politics and culture», Vol. 8, n. 1/2019, pp. 115-129.
  • Villano, P, Passini S. (2019) Italian version of the RIVEC Prejudice Scale, Applied Psychology Bulletin, vol. LXVII, n.264, pp. 10-19
  • Villano P. (2019) (Ri)conoscere i pregiudizi: alcune riflessioni psicologiche ed educative, Scuola Ticinese, XLVIII, serie IV, pp. 5-11.
  • Villano P., Fontanella L., Fontanella S., Di Donato M. (2017) Stereotyping Roma people in Italy: IRT models for ambivalent prejudice measurement. International Journal of Intercultural Relations, 57, pp. 30-41
  • Norcini Pala, A., Villano, P., & Clinton, L. (2017). Attitudes of Heterosexual Men and Women Towards HIV Negative and Positive Gay Men. Journal of Homosexuality, 64, n.13, pp. 1178-1192.
  • Fontanella L., Villano, P. E Di Donato M. (2016) Attitudes towards Roma people and migrants: a comparison through a Bayesian multidimensional IRT model, Quality & Quantity, 50, Vol. 2, pp. 471-490
  • Lorenzini S. (2016), Terrorismo, paure, pregiudizi: una riflessione interculturale. «Educazione Interculturale. Culture, esperienze, progetti», vol. 14, n. 2/2016, pp. 1-13.
  • Villano, P. (2014) Senza esclusione, Pedagogika.it, XVIII, 4, pp. 11-15.
  • Villano P. (2013) Fuori dai giochi. La psicologia di fronte all’esclusione sociale, Milano, Pearson Mondadori
  • Villano, P. (2013) Pregiudizi e stereotipi, Roma, Carocci
  • Passini, S. (2013). What do I think of others in relation to myself? Moral identity and moral inclusion in explaining prejudice. Journal of Community and Applied Social Psychology, 23, 261-269. doi:10.1002/casp.2117
  • Lorenzini S. e Bonora N. (2010), La tratta di esseri umani. Tra locale e globale, recessi dell’umanità. In Lorenzini S. e Bonora N. (a cura di), La tratta di esseri umani. Un fenomeno vicino e dai molti volti. Numero monografico di «Educazione Interculturale. Culture, esperienze, progetti», Vol. 8, n 3/2010, pp. 297-305.
  • Lorenzini S. e Mancini M.T. (2007), Adozioni internazionali: un nucleo interculturale di affetti, ma non sempre. Storie di adozioni impossibili o fortemente problematiche, Quaderno n. 14, Regione Emilia-Romagna, Bologna, pp. 167 (di cui Lorenzini ha scritto: pp. 15-112, I Parte; pp. 135-146, IV Parte).

 

Malattia cronica

  • Brondi, S., Palareti, L., & Guglielmi, D. (2020). Development of a Self-Assessment Tool for the Nontechnical Skills of Hemophilia Teams. Quality Management in Health Care, 29(4), 194-200.
  • Palareti, L., Melotti, G., Cassis, F., Nevitt, S. J., & Iorio, A. (2020). Psychological interventions for people with hemophilia. Cochrane Database of Systematic Reviews, (3). https://doi.org/10.1002/14651858.CD010215.pub2
  • Brondi, S., Palareti, L., & Mazzetti, G. (2019). Comprehensive care for haemophilia: A literature review for improving institutional cooperation. International journal of healthcare management, 1-10.
  • Potì, S., Palareti, L., Cassis, F. R., & Brondi, S. (2019). Health care professionals dealing with hemophilia: insights from the international qualitative study of the HERO initiative. Journal of multidisciplinary healthcare, 12, 361-375.
  • Potì, S., Emiliani, F., & Palareti, L. (2018). Subjective experience of illness among adolescents and young adults with diabetes: a qualitative research study. Journal of patient experience, 5(2), 140–146.
  • Potì, S., Palareti, L., Emiliani, F., Rodorigo, G., & Valdrè, L. (2018). The subjective experience of living with haemophilia in the transition from early adolescence to young adulthood: the effect of age and the therapeutic regimen. International journal of adolescence and youth, 1-12. DOI: 10.1080/02673843.2017.12
  • Palareti, L., Potì, S., Cassis, F., Emiliani, F., Matino, D., & Iorio, A. (2015). Shared topics on the experience of people with haemophilia living in the UK and the USA and the influence of individual and contextual variables: Results from the HERO qualitative study. International journal of qualitative studies on health and well-being, 10.
  • Palareti L. , Bertocchi  S. (2013) Processo di normalizzazione e dinamiche familiari nell'emofilia. In R. Brigati & F. Emiliani (Eds.), Vite normali: Itinerario dell’emofilia tra malattia e salute. Bologna: Il Mulino. Pagine 191-231.

 

Adulti e giovani adulti in condizione di disabilità.