Marginalità e Devianza

Situazioni di vulnerabilità, esclusione sociale, marginalità e devianza

  • Ederoclite M., Villano P., Castro A. (2025) “You’re a man, so you’re out of place”: refexive thematic analysis of focus group with Italian teachers and educators, Social Psychology of Education, 28 (37), 1-27. 
  • Pivetti, M., Melotti, G., Meneghini, A.M. Puntin E., Villano, P. (2024) Human, Animal and Automata Attributions: an Investigation of the Multidimensionality of the Ontologization Process, Human Arenas, Vol. 7(2), pp. 329-353.
  • Melotti, G., Bonomo M., Brasil J. A. & Villano, P. (2023) Social Invisibility and Discrimination of Roma People in Italy and Brazil, Journal of Social and Political Psychology, Vol. 11(1), pp. 25-44. 
  • Guerzoni. G. e Villano, P. (2023) Fare mediazione, oggi. Dalla prevenzione alla trasformazione creativa del conflitto. In B. Riccio & F. Tarabusi (a cura di) Incontrare le migrazioni Spunti per l’accoglienza e inclusione di migranti, richiedenti asilo e rifugiati, Città di castello, Odoya (I libri di Emil), pp. 255-282. 
  • Yarosh M., Bartolomé Peral E., Pacetti E., Villano P., Barrueta A.A. (2023), European Partnership and Study Visit in Europe, in Project FORTH. Formation of Teachers in Challenged Areas in the Philippines. A Teacher Education Model, Metro Manila, Lorimar Publishing INC., pp. 54 – 61. 
  • Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla scelta della scuola e del lavoro? In Elia G., Polenghi S. e Rossini V. (a cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative, Sezione VII, 5, PensaMultimedia, Lecce, pp. 839-847.
  • Lorenzini S. (2019), Understanding and combating today’s racisms by studying history: the responsibility of intercultural education. «Scuola Democratica», n. 4/2019, pp. 245-262.
  • Lorenzini S. (2019), Minori Stranieri Non Accompagnati: quale diritto alla famiglia? Esiti da una ricerca qualitativa nella Regione Emilia-Romagna. «RIEF» Rivista Italiana di Educazione Familiare, n. 1/2019, pp. 97-121.
  • Lorenzini S. (2019), Dark-skinned foreign origin young people, adopted by Italian parents. Stereotypes, prejudices and problems in identity construction. «Civitas Educationis. Education, Politics and culture», Vol. 8, n. 1/2019, pp. 115-129.
  • Villano, P, Passini S. (2019) Italian version of the RIVEC Prejudice Scale, Applied Psychology Bulletin, vol. LXVII, n.264, pp. 10-19
  • Villano P. (2019) (Ri)conoscere i pregiudizi: alcune riflessioni psicologiche ed educative, Scuola Ticinese, XLVIII, serie IV, pp. 5-11.
  • Villano P., Fontanella L., Fontanella S., Di Donato M. (2017) Stereotyping Roma people in Italy: IRT models for ambivalent prejudice measurement. International Journal of Intercultural Relations, 57, pp. 30-41
  • Norcini Pala, A., Villano, P., & Clinton, L. (2017). Attitudes of Heterosexual Men and Women Towards HIV Negative and Positive Gay Men. Journal of Homosexuality, 64, n.13, pp. 1178-1192.
  • Fontanella L., Villano, P. E Di Donato M. (2016) Attitudes towards Roma people and migrants: a comparison through a Bayesian multidimensional IRT model, Quality & Quantity, 50, Vol. 2, pp. 471-490
  • Lorenzini S. (2016), Terrorismo, paure, pregiudizi: una riflessione interculturale. «Educazione Interculturale. Culture, esperienze, progetti», vol. 14, n. 2/2016, pp. 1-13.
  • Villano, P. (2014) Senza esclusione, Pedagogika.it, XVIII, 4, pp. 11-15.
  • Villano P. (2013) Fuori dai giochi. La psicologia di fronte all’esclusione sociale, Milano, Pearson Mondadori
  • Villano, P. (2013) Pregiudizi e stereotipi, Roma, Carocci
  • Passini, S. (2013). What do I think of others in relation to myself? Moral identity and moral inclusion in explaining prejudice. Journal of Community and Applied Social Psychology, 23, 261-269. doi:10.1002/casp.2117
  • Lorenzini S. e Bonora N. (2010), La tratta di esseri umani. Tra locale e globale, recessi dell’umanità. In Lorenzini S. e Bonora N. (a cura di), La tratta di esseri umani. Un fenomeno vicino e dai molti volti. Numero monografico di «Educazione Interculturale. Culture, esperienze, progetti», Vol. 8, n 3/2010, pp. 297-305.
  • Lorenzini S. e Mancini M.T. (2007), Adozioni internazionali: un nucleo interculturale di affetti, ma non sempre. Storie di adozioni impossibili o fortemente problematiche, Quaderno n. 14, Regione Emilia-Romagna, Bologna, pp. 167 (di cui Lorenzini ha scritto: pp. 15-112, I Parte; pp. 135-146, IV Parte).

 

Malattia cronica

  • Crocetti, D., & Palareti, L. (2022). “Why is it that, more often than not, docs and nurses haven’t even heard of us?”. Women and Bleeding Disorders in Italy. AM. Rivista della Società Italiana di Antropologia Medica, 23(54).
  • Brondi, S., Palareti, L., & Guglielmi, D. (2020). Development of a Self-Assessment Tool for the Nontechnical Skills of Hemophilia Teams. Quality Management in Health Care, 29(4), 194-200.
  • Palareti, L., Melotti, G., Cassis, F., Nevitt, S. J., & Iorio, A. (2020). Psychological interventions for people with hemophilia. Cochrane Database of Systematic Reviews, (3). https://doi.org/10.1002/14651858.CD010215.pub2
  • Brondi, S., Palareti, L., & Mazzetti, G. (2019). Comprehensive care for haemophilia: A literature review for improving institutional cooperation. International journal of healthcare management, 1-10.
  • Potì, S., Palareti, L., Cassis, F. R., & Brondi, S. (2019). Health care professionals dealing with hemophilia: insights from the international qualitative study of the HERO initiative. Journal of multidisciplinary healthcare, 12, 361-375.
  • Potì, S., Emiliani, F., & Palareti, L. (2018). Subjective experience of illness among adolescents and young adults with diabetes: a qualitative research study. Journal of patient experience, 5(2), 140–146.
  • Potì, S., Palareti, L., Emiliani, F., Rodorigo, G., & Valdrè, L. (2018). The subjective experience of living with haemophilia in the transition from early adolescence to young adulthood: the effect of age and the therapeutic regimen. International journal of adolescence and youth, 1-12. DOI: 10.1080/02673843.2017.12
  • Palareti, L., Potì, S., Cassis, F., Emiliani, F., Matino, D., & Iorio, A. (2015). Shared topics on the experience of people with haemophilia living in the UK and the USA and the influence of individual and contextual variables: Results from the HERO qualitative study. International journal of qualitative studies on health and well-being, 10.
  • Palareti L. , Bertocchi  S. (2013) Processo di normalizzazione e dinamiche familiari nell'emofilia. In R. Brigati & F. Emiliani (Eds.), Vite normali: Itinerario dell’emofilia tra malattia e salute. Bologna: Il Mulino. Pagine 191-231.

 

Adulti e giovani adulti in condizione di disabilità.

Ederoclite M., Villano P., Castro A. (2025) “You’re a man, so you’re out of place”: refexive thematic analysis of focus group with Italian teachers and educators, Social Psychology of Education, 28 (37), 1-27 (7 https://doi.org/10.1007/s11218-025-10020-0).