B) PACE, EDUCAZIONE ATTIVA, CULTURE E CONTESTI DI VITA

PRIMISSIMA E PRIMA INFANZIA: VERSO IL PROGETTO DI VITA, L’ACCESSIBILITA’, LA CITTADINANZA NEI CONTESTI E IL SOSTEGNO AI GENITORI

Pubblicazioni e saggi correlati alla ricerca "Educatore di Plesso in dialogo con i territori? Monitoraggio nei contesti educativi 0.18 del Comune di Ravenna".

      Note aggiuntive: Progetto di ricerca svolto tramite Convenzione fra Dipartimento di Scienze dell’Educazione “G.M. Bertin” e Area Diritto allo Studio Comune di Ravenna nell’ambito dei          processi di innovazione dei sistemi educativi.

Pubblicazioni e saggi correlati alla ricerca " Index for Inclusion 06: Monitoraggio nei servizi educativi per la primissima e prima infanzia dell’Area Metropolitana del Comune di Bologna".

Breve sintesi del contenuto del saggio: The educational research work presented here, illustrates the path of collaboration and the network initiated among the services, agencies and territories of the Metropolitan City of Bologna Municipality, to monitor the quality of educational inclusion processes in services. This paper also describes some of the results of the first year of the research training course, carried out from December 2022 to July 2023, aimed at educators, teachers, school collaborators and pedagogical coordinators.

       Breve sintesi del contenuto del saggio

      La cornice dell’educazione inclusiva contemporanea sposta il suo accento sui contesti e sulla loro accessibilità: culturale, fisica, relazionale, sensoriale. Il focus presenta riflessioni ed              esperienze concrete riferite a servizi educativi per la prima infanzia proposte da pedagogisti/e educatrici ed educatori.

Breve sintesi del contenuto del saggio: This paper describes some of the results of a research-training course, for educators, teachers and pedagogists of early childhood education of Cesena. This research conducted using a mix-methods methodology and an ecological-social approach of phenomenological, metacognitive critical - reflective type, has the goal of investigating the present resources, needs, and criticalities, about the design to the inclusion for early childhood and children with disabilities or uncomfortable conditions. 

Breve sintesi del contenuto del saggio: In this paper we will suggest describing how, in our view, the IEP, with ecological and a bio-psycho-social approach, can become a real tool for observation, planning and development of inclusive processes. We would like to highlight, how an inclusive learning environment is based on the use of multiple teaching, different educational methodologies for learning’s need of students.

  • Malaguti E. (2022), A complex idea of human being: The contribution of neuroscience and ecological social and human approach in the construction of competent and inclusive educational context. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics -Anno 6 n. 1 -ISSN 2532-3296 ISBN 978-88-6022-436- 1- gennaio - marzo 2022 -CC BY-NC-ND 3.0 IT-https://doi.org/10.32043/gsd.v6i1.557 (con Augenti M. A.) [articolo open access]
  • Breve sintesi del contenuto del saggio: In this work we will present, through the perspective of the principles of Universal Design (Rose and Meyer, 2002) how an active, multi-perspective and varied learning, stimulating learning, participation, and a development of soft skills, through the design of educational contexts and using different methods that enhance diversity.

  • Note aggiuntive: Progetto di ricerca svolto tramite Convenzione fra Convenzione fra Dipartimento di Scienze dell’Educazione “G.M. Bertin” e CdE del Comune di Cesena nell’ambito dei processi di innovazione dei sistemi educativi

Pubblicazioni e saggi correlati alla ricerca "UDL e progettazione universale nei contesti educativi."

  • Malaguti E., Augenti M.A., Pastor C.A. (2023), Evolutionary, Ecological and Fair Perspectives? Universal Design for Learning as an Approach to Real Inclusive Teaching. The Design of an Inclusive Curriculum: Lines of Research in Spain and Italy, «L' Integrazione Scolastica e Sociale», 22, pp. 8 - 36 [articolo open access] 

  • Breve sintesi del contenuto del saggio This article is the result of a research collaboration with the Department of Educational Studies, the Faculty of Education - Teacher Training Centre at the Complutense University of Madrid, in order to understand how a universal perspective to learning can reduce inequalities and offer equal opportunities for all students, including students with disabilities. In this paper we will present the principles, guidelines and checkpoints of the Universal Design for Learning (UDL).     

  •  Malaguti E. (2023), Almost suited? Equity, diversity, inclusion and resilience: a multisystemic, social-ecological approach in scientific research in the field of Special Pedagogy and Special Education, «L'Integrazione scolastica e sociale », 22, pp. 5 – 32.

  • Breve sintesi del contenuto del saggio: The present article wants to stimulate reflection in the field of educational sciences but, in particular, with reference to the field of Special Pedagogy and Special Education, in an attempt to understand how it is possible to build a common design capable of responding, effectively, to the instances of education, even of those who experience peculiar conditions.

  • Note aggiuntive: Collaborazione con Universidad Complutense de Madrid. Erasmus+ Programme - Bilateral Inter-Institutional Agreement - Key Action 1 Learning Mobility for Higher Education Students and Staff among EU Member States and third countries associated to the Programme - Attività di Ricerca nel campo dell' Universal Design for Learning.

 

2021

E. Malaguti, Includere o escludere oltre la distanza? Esperienze di educatric*, bambin* e famiglie durante il lockdown e riflessioni a margine della ripartenza, in: Ripartire dall'infanzia Esperienze e riflessioni nei servizi zero-sei in prospettiva post - pandemica, Parma, Edizioni Junior, 2021, pp. 99 - 123 [capitolo di libro]

E. Malaguti, L’éducation inclusive et la résilience. L’expérience italienne, in: Francine Julien-Gauthier, Hubert Gascon, Colette Jourdan Ionescu, Pratiques inclusives en déficience intellectuelle, Québec, Presses de l’Université du Québec, 2021, pp. 109 - 115 [capitolo di libro]

 

2020

E. Malaguti, Educarsi in tempi di crisi. Resilienza, pedagogia speciale, processi inclusivi e intersezioni, Fano, Aras Edizioni, 2020, pp. 271 . [libro]

E. Malaguti; L. Fabbri, Rethink the future together with young intellectual disabilities people. Cohousing and Innovative didactics for social inclusion of quality. Exploratory survey on the opinion of university students, «ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION», 2020, VIII, pp. 306 - 333 [articolo]Open Access

E. Malaguti, Servizi Educativi Inclusivi, «BAMBINI», 2020, febbraio 2020, pp. 32 - 36 [articolo]

2019

E. Malaguti, Agenda 2030, social and work inclusion even for people with intellectual disability: ecological social and human approach = Agenda 2030, inclusione sociale e lavorativa anche per le persone con disabilità intellettiva: approccio ecologico sociale e umano, «FORM@RE», 2019, 19, pp. 321 - 332 [articolo]Open Access

E. Malaguti; Luca Boraso, Alunni e alunne con Disturbo dello Spettro Autistico e inclusione scolastica: professionalità per la crescita di docenti ed educatori specializzati, «GIORNALE ITALIANO DEI DISTURBI DEL NEUROSVILUPPO», 2019, 4, pp. 71 - 96 [articolo]

E. Malaguti, Praticare l’esperienza musicale: fra inclusione sociale, educazione inclusiva e processi di riabilitazione, «QUADERNI DI PEDAGOGIA E COMUNICAZIONE MUSICALE», 2019, 6, pp. 27 - 54 [articolo]

E. Malaguti, Resilienza, in: Dizionario di Pedagogia Speciale, Brescia, Scholè Editrice Morcelliana, 2019, pp. 333 - 339 [voce di enciclopedia/dizionario]

 

Altre pubblicazioni su PRIMISSIMA E PRIMA INFANZIA: VERSO IL PROGETTO DI VITA, L’ACCESSIBILITA’, LA CITTADINANZA NEI CONTESTI E IL SOSTEGNO AI GENITORI

Pubblicazioni relative alle ricerche di ambito psicologico:

 

2023

Bonifacci, P., Tobia, V., Sansavini, A., Guarini, A. (2023). Eye-Movements in a Text Reading Task: A Comparison of Preterm Children, Children with Dyslexia and Typical Readers. Brain Sciences, 13 (3), art. no. 425. DOI: 10.3390/brainsci13030425

Willems, R.A., Smith, P.K., Culbert, C., Purdy, N., Hamilton, J., Völlink, T., Scheithauer, H., Fiedler, N., Brighi, A., Menin, D., Mameli, C., Guarini, A. (2023). Internet Use and Perceived Parental Involvement among Adolescents from Lower Socioeconomic Groups in Europe: An Exploration. Children, 10 (11), art. 1780. DOI: 10.3390/children10111780

2022

Mameli, C., Menabò, L., Brighi, A., Menin, D., Culbert, C., Hamilton, L., Scheithauer, H., Smith, P.K., Völlink, T., Willems, R.A., Purdy, N., Guarini, A. (2022). Stay Safe and Strong: Characteristics, roles and emotions of student-produced Comics related to Cyberbullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 8776. DOI: 10.3390/ijerph19148776

Menabò L., Skrzypiec G., Sansavini A., Brighi A., Guarini A. (2022). Distance Education among Italian Teachers: Differences and Experiences. Education and Information Technologies, 1-30. doi:10.1007/s10639-022-11008-5.

2021

Patrizia Sandri; Sonia Pergolesi (2021)La cura familiare in una prospettiva coevolutiva : il Progetto A casa con sostegno, in: DISABILITÀ E CICLI DI VITA : LE FAMIGLIE TRA SEDUTTIVI IMMAGINARI E PLAUSIBILI REALTÀ, Milano, FrancoAngeli,  pp. 119 - 135 (TRAIETTORIE INCLUSIVE) [capitolo di libro] 

R. Casadei (2021), L’ascolto del pensiero: esercizio di conoscenza, sensibilità e dialogo in Contesti per pensare. Riflessioni su pedagogia, indagine filosofica e comunità di ricerca (a cura di S. Demozzi), Franco Angeli

2020

Sansavini A. Trombini E., Guarini A. (2020). Genitori e bambini 0-6 anni durante l’emergenza Covid-19: problematiche, nuove sfide e iniziative di supporto psico-educativo. Psicologia Clinica dello Sviluppo, 2, 195-200.

Zuccarini M., Suttora C., Bello A., Aceti A., Corvaglia L., Caselli M.C., Guarini A., Sansavini A. (2020). A parent-implemented intervention for late talkers: An exploratory study on low-risk preterm and full-term children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 9123, 1-20. doi:10.3390/ijerph1723912

2019

Sansavini A., Simion F. (2019). Aumento delle diagnosi di Disturbi Specifici dell’Apprendimento in Italia: quali fattori concorrono nel determinare tale aumento? Psicologia Clinica dello Sviluppo, 2, 263-280