Pubblicazioni

I testi più recenti dei componenti del Centro di ricerca CoMediaS

Good news is coming - Photo creative commons by Jon Tyson

 

S. Capecchi, M.G. Ferrari, L'inventrice di robot e lo youtuber, Milano, FrancoAngeli, 2023. 

C. Gius, Espatriate. Storie di donne italiane emigrate in Canada, Roma, Carocci, 2023.

E. BaracaniIdeational agenda-setting leadership: President von der Leyen and the EU response to the invasion of Ukraine, «WEST EUROPEAN POLITICS», 2023, First Online 15/05/2023, pp. 1 - 24

E. Baracani, V. SarottoThe European Commission’s role in EU–Turkey migration: political leadership through strategic framing, «WEST EUROPEAN POLITICS», 2023, 46, pp. 573 - 599

E. Baracani, L.  SantiniThe European Parliament's Political Leadership: The Case Study of EU Foreign Policy towards Turkey, «JOURNAL OF COMMON MARKET STUDIES», 2023, 61, pp. 1377-1393

D. Campus, La leadership femminile italiana alla prova della «scogliera di cristallo». In QUADERNI COSTITUZIONALI,, 47 (2), pp. 417-420

S. Capecchi; C. ChiaraGender-based Violence Representation in the Italian Media: Reviewing Changes in Public Narrations from Femicide to “Revenge Pornography"., «ITALIAN JOURNAL OF SOCIOLOGY OF EDUCATION», 2023, 15, pp. 81 - 100

C. GiusMedia e genere. I problemi e le questioni aperte., in: M. Belluati, S. Tirocchi, Sociologia della Comunicazione e degli ambienti multimediali, Milano, Pearson, 2023, pp. 279 - 302

L. Cano-Orón, C. Capelli, P.  LalliHow Fact-Checkers Define and Apply “Objective Journalism”. Cases of Study of Italy and Spain, «TRÍPODOS», 2023, 54, pp. 1 - 19

A. MascioSerie di moda. Il ruolo dell'abbigliamento nelle narrazioni televisive, Milano, FrancoAngeli, 2023.

A.  Mascio; C.M. Scarcelli; M. D'ArianoFra i banchi di... casa.Il punto di vista dei giovani sulla didattica a distanza nei giorni dellockdown. Among the school desks... at home.The point of view of youths on distance learning during the lockdown., «MEDIA EDUCATION», 2023, 14, pp. 1 - 16

A. MascioL’abbigliamento come linguaggio identitario nei teen drama. L’esempio di Sex Education, in: Media and Gender. History, Representation, Reception, Bologna, Bologna University Press, 2023, pp. 127 - 133

A. MascioStranger Things. Intertestualità, audience e nostalgia, in: L’immaginario di Stranger things. Narrazioni, audience, culture mediali, Sermoneta (LT), edizioni aVanguardia 21, 2023, pp. 71 - 81

A. Chakraborty; A. MattoniAddressing corruption through visual tools in India: the case of three civil society initiatives and their Facebook pages, «VISUAL STUDIES», 2023, 0, pp. 1 - 14

A. Chakraborty; A. MattoniSocial Media Outrage against Fake COVID Tests: Decoding an Instance of Flash Activism in Bangladesh, «SOCIOLOGICA», 2023, 17, pp. 77 - 89 

A. Kavada; T. Askanius; A. Kaun; A. Mattoni; J. UldamTying up Goliath. Activist strategies for confronting and harnessing digital power, in: State of Power 2023 - Digital Power, Amsterdam, Transnational Institute, 2023, pp. 96-115

F. Odilla; A. MattoniUnveiling the layers of data activism: The organising of civic innovation to fight corruption in Brazil, «BIG DATA & SOCIETY», 2023, 10, pp. 0 - 20

A. Mattoni; A. ChakrabortyVisual Memory in Grassroots Mobilizations: The Case of the Anti-Corruption Movement of 2011 in India, in: The Visual Memory of Protest, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2023, pp. 161 - 182

C.W. Anderson, A. ValerianiRe-considering journalism as an ecosystem.. Introduction, «PROBLEMI DELL'INFORMAZIONE», 2023, 1, pp. 3 - 12

S. VenturaThe Italian Democratic Party: the explanation for a ‘quasi-failure’, «JOURNAL OF MODERN ITALIAN STUDIES», 2023, 5, pp. 1 - 16

M. Chiaruzzi, S. VenturaUcraina e Russia. Propaganda di guerra e alterazione della realtà, «COMUNICAZIONE POLITICA», 2023, XXIV, pp. 225 - 251

E. BaracaniEU Democracy Promotion in Times of Crisis, in: The Foreign Policy of the European Union: Assessing Europe's Role in the World, Washington, Brookings Institution Press, 2022, pp. 117 - 128

D. Campus, B. Saracino, Gli esperti durante la pandemia: nuove celebrities?. In COMUNICAZIONE POLITICA, 2022.

P. Lalli, E. GiacomelliDiscourses of social workers on their practices in the field for asylum seekers in Italy, «MOTS», 2022, 129, pp. 65 - 81

P. Lalli (con C. Capelli e M. Zingone), Raccontare il femminicidio. Blue paper della ricerca sulle rappresentazioni sociali del femminicidio, Bologna, AMSActa 2022, http://amsacta.unibo.it/id/eprint/6888, DOI 10.6092/unibo/amsacta/6888 

A. MascioMEDIA CONVERGENCE, FASHION, AND TV SERIES, in: THE ROUTLEDGE COMPANION TO FASHION STUDIES, London - New York, Routledge - Taylor & Francis, 2022, pp. 437 - 445 

L. Iannelli, G. Marino, D.  Serani, A. Valeriani, Citizens, Polarization, and the Pandemic in the Italian Hybrid News Media System, in: Contemporary Politics, Communication, and the Impact on Democracy, Hershey, Pennsylvania, IGI Global, 2022, pp. 307 - 328

A. Mattoni; E. SigilloDigital media, diasporic groups, and the transnational dimension of anti-regime movements: the case of Hirak in Algeria, «THE REVIEW OF COMMUNICATION», 2022, 22, pp. 175 - 192

A MattoniPrecarious Workers and Precarity Through the Lens of Social Movement Studies, in: Faces of Precarity. Critica Perspectives on Work, Subjectivities and Struggles, Bristol, Bristol University Press, 2022, pp. 211 - 224

A.  Mattoni, J. RoneTwo Decades of Transnational Social Movements in Europe, in: Developments in European Politics, London, Bloomsbury Academic, 2022, pp. 67 - 80

S. VenturaLa destra francese tra nuovo centrismo, gollismo e sirene radicali, «RIVISTA DI POLITICA», 2022, 3/2022, pp. 139 - 152

S. VenturaThe Italian Government's Pandemic Communication from Giuseppe Conte to Mario Draghi: Between "Leadership Building" and "Crisis Resolution", in: Manufacturing Government Communication on Covid-19. A comparative Perspective, Cham, Springer, 2022, pp. 253 - 271 

S. VenturaLa gestione della crisi e il meaning-making. Narrazione e manipolazione nelle conferenze stampa di Giuseppe Conte durante la pandemia del coronavirus, «COMUNICAZIONE POLITICA», 2021, XXII, pp. 19 - 46.

P. Lalli (a cura di), L'amore non uccide. Femminicidio e discorso pubblico: cronaca, tribunali, politiche, Bologna, Il Mulino, 2020. (i dati principali sono illustrati nel sito dell'Osservatorio di ricerca sul femminicidio)

P. Lalli,  C. CapelliYoung people as “glocal” citizens of the world. News media representations of youth in mainstream and digital native media, in: Juventude(s): Movimentos Globais e Desafios Futuros, Vila Nova de Famalicão, Húmus, 2021: 7-42

A. Mascio, Serie Tv e moda. L’esempio di Sex Education, in Teoria sociologica e industria culturale. Comics, serie tv, letteratura e cinema, Milano, FrancoAngeli, 2021: 104-117

S. Ventura, «La gestione della crisi e il meaning-making. Narrazione e manipolazione nelle conferenze stampa di Giuseppe Conte durante la pandemia del coronavirus»Comunicazione politica, XXII, 2021:  19-46

D. Campus, «Celebrity leadership. Quando i leader politici fanno le star». Comunicazione politica, 2, 2020: 185-204 (doi: 10.3270/97903)

A. Mascio, «Between Fiction and Reality. The Handmaid’s Tale Uniform as a Cultural Icon Fra fiction e realtà. L’uniforme di The Handmaid’s Tale come icona culturale». Ocula,  22, 2020: 239- 265

A. Mattoni, «A Media-in-Practices Approach to Investigate the Nexus Between Digital Media and Activists’ Daily Political Engagement». International Journal of Communication, 14, 2020: 2828-45

A. Mattoni e E. PavanActivist media practices, alternative media and online digital traces: The case of YouTube in the Italian Se non ora, quando? movement, in Citizen Media and Practice Currents, Connections, Challenges, London, Routledge, 2020: 152-168

S. Ventura, «Comunico ergo sum. L'età della narrazione impolitica». Paradoxa, XIV, 2020: 107-120

S. VenturaLa pandemia e la crisi della leadership: come il Covid-19 può cambiare le democrazie, in DOPO. Come la pandemia può cambiare la politica, l’economia, la comunicazione e le relazioni internazionali, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2020: 49-58

A. Valeriani (insieme con D. Ceccobelli e M. Quaranta), «Citizens’ engagement with popularization and with populist actors on Facebook: A study on 52 leaders in 18 Western democracies». European Journal of Communication,  35, 2020: 43 -452

A. Valeriani (insieme con L. Iannelli, S. Splendore e G. Marino), «Studiare la polarizzazione politica nello “shockdown mediale” ». Mediascapes Journal, 2020, 15: 1-14

A. Valeriani, L. Iannelli, E. Pavan, D. SeraniChi si fida del vaccino anti-Covid? Infodemia, percezione di «information overload» sui social media e polarizzazione ideologica, «COMUNICAZIONE POLITICA», 3/2021: 437-458

C. Vaccari, A. ValerianiOutside the Bubble: Social Media and Political Participation in Western Democracies, Oxford, Oxford University Press, 2021

E. Baracani, EU-Turkey Relations. A New Direction for EU Foreign Policy?, Cheltenham, Edward Elgar, 2021

C. Gius,  «Addressing the Blurred question of ‘responsibility’: insights from online news comments on a case of nonconsensual pornography». Journal of Gender Studies, 2021, 1: 1-11

C. GiusOnline communities as points of observation of the transnational migrant career: a case study on Italian immigrants in Toronto, «JOURNAL OF ETHNIC AND MIGRATION STUDIES», 2021, 47, pp. 2634 - 2649

C. Gius, WOMEN IN THE LOCKDOWN IN EUROPE. MEDIA REPRESENTATIONS OF GENDER DIFFERENCES IN “PHASE 1” OF THE CORONAVIRUS PANDEMICMediascapes Journal, 2020, 15.