Publications

In this section you can consult the latest publications of the Professors of CRLI Scientific Board.

 

Milena Bernardi

Bernardi, M., Letteratura per l'infanzia: la molteplicità di intrecci di una visione complessa. = Children’s literature: many links within a complex vision, «PEDAGOGIA OGGI», 2020, 18, pp. 199-210 [article].

Bernardi M., Children’s literature and illustrated novels. Educating readers, literary works and visual surprises., «STUDI SULLA FORMAZIONE», 2019, 22, pp. 85-95 [article].

Bernardi, M., La letteratura per l'infanzia tra sorveglianza e fughe desideranti, «SCHOLÉ», 2019, 2 - 2019 Anno LVII, pp. 137-151 [article].

Bernardi, M., La libertà del romanzo: letteratura per l'infanzia e inquietudine del raccontare, in: Letteratura per l'infanzia. Forme, temi e simboli del contemporaneo, Roma, Carocci editore, 2019, pp. 305-324 (Scienze dell'Educazione Studi superiori) [chapter of a book].

Bernardi, M., La voce remota. La fiaba, l'infanzia, l'eredità delle storie, Pisa, Edizioni ETS, 2019, (BAGHEERA) [research monograph].

Bernardi, M., All'improvviso qualcosa accade! Osservare il racconto, raccontare l'osservazione, in: L'osservazione al nido. Una lente a più dimensioni per educare lo sguardo, Milano, Franco Angeli, 2017, pp. 34-52 [chapter of a book].

Bernardi, M., Estraneità del corpo bambino: la letteratura e la letteratura per l'infanzia ritraggono l'ambivalenza di quel piccolo corpo imperfetto, «ENCYCLOPAIDEIA», 2017, 49, pp. 31 - 49 [article].

Bernardi, M., Il gatto briccone, in: Charles Perrault, Il gatto con gli stivali, Bologna, Minerva, 2017, pp. 11-15 [preface].

Bernardi, M., Poesia a memoria, poesie della memoria. Affrancare l'infanzia dall'orfanezza poetica: una sfida per l'educazione, per la letteratura per l'infanzia, «HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE», 2017, XII, n 1, 2017, pp. 699-708 [article].

Bernardi, M., Storie dolenti, temi difficili, «BAMBINI», 2017, XXXIII, numero 4, Aprile 2017, pp. 43 - 46 [article].

Bernardi, M., Un laboratorio culturale e scientifico: il << Centro di ricerca in letteratura per l'infanzia>> dell'Università degli studi di Bologna, «HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE», 2017, XII, n 1, 2017, pp. 757 - 767 [article].

For publications prior to 2017 please refer to Professor Milena Bernardi website.

 

Emma Beseghi

Beseghi, E., Distopie e fantascienza post apocalittica, «LI.B.E.R. LIBRI PER BAMBINI E RAGAZZI», 2017, 114, pp. 76 - 77 [article].

Beseghi, E., La letteratura per l'infanzia come serbatoio dell'immaginario, in: La ricerca pedagogica nell'Italia contemporanea, Roma, Studium, 2017, pp. 244 - 248 [chapter of a book].

 

Giorgia Grilli

Grilli, G., Di cosa parlano i libri per bambini. La letteratura per l’infanzia come critica radicale, Roma, Donzelli, 2021 [volume]

Grilli, G., ‘Il corpo bambino e la natura umana. La letteratura per l’infanzia come discorso filosofico’, in Cantatore, L. Galli Laforest, N., Grilli, G., Negri, M., Piccinini, G., Tontardini, I., Varrà, E., In cerca di guai. Studiare la letteratura per l’infanzia, Edizioni Junior, Reggio Emilia, 2020, pp. 33-68. [chapter of a book]

Grilli, G., The Artistic Nonfiction Picturebook, in: Verbal and Visual Strategies in Non-Fiction Picturebooks, Oslo, Scandinavian University Press, 2021 [chapter of a book].

Grilli, G. (edited by), Non-Fiction Picturebooks: Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience, Pisa, ETS, 2020. [editorship]

Grilli, G., Children’s Literature as a subversive discourse, in: Children’s Literature and Children’s Lives, Firenze, Edizioni Firenze per New York University Florence, pp. 47-51 [chapter of a book].

Grilli, G., Da dove viene la Letteratura per l’infanzia, in: Sentieri tra i classici. Vecchie e nuove proposte della letteratura per l’infanzia e per ragazzi, Lecce, Pensa Multimedia, 2020, pp. 185-200 [chapter of a book].

Grilli, G., Re-Enchanting the World. The New Non-fiction Picturebook, in: Non-Fiction Picturebooks: Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience, Pisa, ETS, 2020, pp. 11-49 [chapter of a book].

Grilli, G., Beauty and the World, in: Non-Fiction Picturebooks: Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience, Pisa, ETS, 2020, pp. 267-293 [chapter of a book].

Grilli, G., The New Non-Fiction Picturebook: Mending the Rift Between Science and Art, «Libri & Liberi. Journal of research on Children Literature and Culture», 9 (1), 2020, pp. 75-89 [article].

Grilli, G., L’utopia realizzata. Gli albi illustrati non fiction per l’infanzia e l’intreccio esemplare tra scienza e arte, in: Letteratura per l’infanzia. Forme, temi e simboli del contemporaneo, Roma, Carocci, 2019, pp. 185-202 [chapter of a book].

Grilli, G., La città che non c’è. Bambini, natura e ambiente urbano nella letteratura per l’infanzia, «Encyclopaideia, Journal of Phenomenology and Education», Vol. 23, n. 54, 2019, pp. 65-91 [article].

Grilli, G., Per un superamento delle due culture. I nuovi albi illustrati di divulgazione per l’infanzia e l’intreccio possibile e fecondo tra scienza e arte, «Studi sulla Formazione», V. 21, 2018, pp. 217- 230 [article].

Grilli, G., Books for children that cause no harm to adults / Books for adults that cause no harm to children. Orecchio acerbo: A Pioneering Publishing Experience in Italy, «RIVISTA DI STORIA DELL’EDUCAZIONE. Periodico del Centro Italiano per la Ricerca Storico-Educativa», v.2, 2018, pp. 305-324 [article].

Grilli, G., "In questa casa sono tutti morti." Di cosa parlano veramente Pinocchio e gli altri grandi libri (non solo italiani) per bambini., «ITALICA WRATISLAVIENSIA», 2017, Vol 8 (1), pp. 101 - 121 [article].

Grilli, G., L'Approdo. Una ricerca internazionale sulla 'lettura' di un picturebook senza parola con bambini migranti, in: Enlarging One's Vision 2. Strumenti per la ricerca educativa in ambito internazionale, Milano, EDUCatt, 2017, pp. 53 - 73 [chapter of a book].

Grilli, G., Public Schools: formare il giovane uomo ideale. Studio di una istituzione inglese tra storia dell'educazione e letteratura per l'infanzia., Pisa, ETS, 2017, pp. 385 (BAGHEERA). [research monograph].

Grilli, G., To be or not to be. Death as a metaphoric dimension in children's literature., «RIVISTA DI STORIA DELL'EDUCAZIONE», 2017, Vol 4, No 1, pp. 211 - 220 [article].

For publications prior to 2017 please refer to Professor Giorgia Grilli website.

 

William Grandi

Grandi, W., Classici nascosti: i racconti mitologici per ragazzi tra letteratura, pedagogia e scuola, in: Sentieri tra i Classici. Vecchie e nuove proposte della Letteratura per l'infanzia e per i ragazzi, Lecce - Rovato (BS), Pensa MultiMedia Editore s.r.l., 2020, pp. 169 - 184 [chapter of a book].

Grandi, W., Da un mondo bambino. Le narrazioni mitologiche italiane per l'infanzia tra storia letteraria, attenzione pedagogica e memoria culturale, in: Memorie ed Educazione. Identità, Narrazione, Diversità, Lecce-Rovato (BS), Pensa MultiMedia, «SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA», 2020, 7, pp. 49 - 60 (atti di: Memoria ed Educazione. Identità, Narrazione, Diversità, Padova, Dal 30 giugno 2020 al 1 luglio 2020) [contribution to conference proceedings].

Grandi, W., Il secolo dei bambini lettori. Ellen Key e l'importanza dei racconti per l'infanzia tra tensione pedagogica e attualità educativa, in: 30 anni dopo la Convenzione ONU sui diritti dell'infanzia. Quale pedagogia per i minori?, Lecce-Rovato (BS), Pensa MultiMedia, «SOCIETÀ ITALIANA DI PEDAGOGIA», 2020, 6, pp. 183 - 192 (atti di: 30 anni dopo la Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia: quale pedagogia per i minori?, Palermo, Dal 24 al 25 ottobre 2019) [contribution to conference proceedings].

Grandi, W., Il sorriso di Clara Sesemann. Narrazioni per l'infanzia e disabilità, in: Leggere l'inclusione. Albi illustrati e libri per tutti e per ciascuno, Pisa, Edizioni ETS, 2020, pp. 37 - 50 [chapter of a book].

Grandi, W., Prima dei Grimm, per madri e per bambini. Il romanzo "Genoveffa di Brabante" (1810) del canonico Christoph von Schmid (1768-1854) tra fiaba, leggenda, scuola e letteratura per l'infanzia, «ANNALI DI STORIA DELL'EDUCAZIONE E DELLE ISTITUZIONI SCOLASTICHE», 2020, 27, pp. 208 - 222 [article].

Grandi, W., The Game of Gears. Technology in Non-Fiction Picturebooks, in: Non-Fiction Picturebooks. Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience, Pisa, Edizioni ETS, 2020, pp. 163 - 181 (BAGHEERA) [chapter of a book].

Grandi, W., Il fantastico e la letteratura per l'infanzia: tracce e presenze negli ultimi tre decenni, in: Letteratura per l'infanzia. Forme, temi e simboli del contemporaneo, Roma, Carocci Editore, 2019, pp. 343 - 358 (STUDI SUPERIORI) [chapter of a book].

Grandi, W., Immigrazione o apocalisse? Riflessioni critiche e pedagogiche a margine del controverso romanzo Il Campo dei Santi di Jean Raspail, «EDUCAZIONE INTERCULTURALE», 2019, 17, pp. 196 - 211 [article].

Grandi, W., Incanti e metafore. Gli "oggetti magici" della letteratura fantasy, «LI.B.E.R. LIBRI PER BAMBINI E RAGAZZI», 2019, 122, pp. 34 - 37 [article].

Grandi, W., Uno scaffale di libri in ogni casa. Ellen Key (1849-1926) e la letteratura per l'infanzia, in: Scrivere, Leggere, Raccontare... La letteratura per l'infanzia tra passato e futuro. Studi in onore di Pino Boero, Milano, FrancoAngeli, 2019, pp. 94 - 109 (Collana di Pedagogia Sociale, Storia dell'Educazione e Letteratura per l'Infanzia) [chapter of a book].

Grandi, W., Spells and the microscope. Picture books about fairies: fantasy, science and children’s literature, «HISTORY OF EDUCATION & CHILDREN'S LITERATURE», 2018, 13, pp. 357 - 375 [article].

Grandi, W., Timidi eroi del fantasy, «LI.B.E.R. LIBRI PER BAMBINI E RAGAZZI», 2018, 118, pp. 42 - 45 [article].

Grandi, W., Gli ingranaggi sognati. Scienza, fantasia e tecnologia nelle narrazioni per l'infanzia e l'adolescenza, Milano, FrancoAngeli, 2017, pp. 170 (Collana di Pedagogia Sociale, Storia dell'Educazione e Letteratura per l'Infanzia) [research monograph].

Grandi, W., La Letteratura per l’infanzia: oggetti, metodologie, tendenze attuali della ricerca, in: La ricerca pedagogica nell'Italia contemporanea. Problemi e prospettive, Roma, Edizioni Studium, 2017, pp. 323 - 325 (atti di: La ricerca pedagogica. Terza summer school siped, Bergamo, 6-9 luglio 2016) [contribution to conference proceedings].

Grandi, W., Storie molto antiche. Uno sguardo sulla letteratura mitologica per ragazzi tra passato e presente, «IL FOLLETTO», 2017, 2, pp. 2 - 4 [article].

Grandi, W., Un margine prezioso. L'infanzia lettrice, le storie e lo sguardo, in: Primo: leggere. Per un'educazione alla lettura, Roma, Edizioni Conoscenza, 2017, pp. 45 - 52 (I libri di Minerva) [chapter of a book].

For publications prior to 2017 please refer to Professor William Grandi website.

 

Noteworthy are the following publications regarding the partnership of CRLI with Bologna Children’s Book Fair

 

La vetrina magica - The magic showcase

50 Years of BolognaRagazzi Awards, Publishers and Children’s Books

Author: William Grandi

Editor: ETS, Pisa, 2015

Graphic art and illustration have always been two fundamental aspects of book publishing. They have lent colour and form to the avant-garde aesthetics, social changes and cultural transformations taking place down the years. This book - result of in-depth historical and critical research - looks at just how graphic art, art and culture interrelate, and does so through the prism of the huge collection of prize-winning books of the Bologna Children’s Book Fair over the last fifty years. The Magic Showcase displaying the volumes from all corners of the world to receive awards or special mentions from discerning international juries, not only testifies to the way publishing, literature and graphic art for young people have developed. It is also a privileged vantage point from which to observe the history of the collective imagination.

 

Ugo Fontana

Illustrare per l'infanzia - Illustrating for children

Authors: Giorgia Grilli, Fabian Negrin

Translator: Stephanie Johnson

Editor: ETS, Pisa, 2014

Ugo Fontana (1921-1985) was a Florentine illustrator who dedicated his life’s work to children’s books. From the 1940s until his death, Fontana worked for Italy’s major publishers (Fabbri, Mondadori, Marzocco-Giunti etc.) especially producing large format fairy stories, many for the very popular Fiabe Sonore series that practically no Italian home was without in the 1960s. He also illustrated novels, book covers and learning books like, for example, Grandi Regine (Queens) an overview of women sovereigns from ancient times to the modern day. Here, his vast knowledge of the history of art was harnessed to produce sophisticated compositions and amazing portraits.
Fontana’s focus on childhood and the child’s complex interior world (his children are shown in the full gamut of moods), gave his work an extraordinary sensitivity and quality. His dedication to what he considered the greatest challenge – illustrating for children – led him to illustrate more than 250 books.
Returning to examine Fontana’s work in an age where illustration techniques are swifter, more superficial and rarely painstakingly ‘manual’, prompts reflection on the current state of illustrations for children and where they could or should be going. This catalogue in English and Italian includes a wide selection of works by Ugo Fontana, an artist who illustrated the most well-known and successful children’s books of his day, works that now enjoy a cult following and have become prized collector items.

 

Bologna - Cinquant'anni di libri per bambini da tutto il mondo. Bologna Children's Book Fair

Anniversary 1964-2013

Fifty Years of Children's Books From Around the World. Bologna

Curator: Giorgia Grilli

Editor: Bononia University Press, Bologna, 2013

This publication (two twin books of about 600 pages each) collects essays written by Children’s Literature experts and scholars from all parts of the world, who analyse the development of children’s books in their geographic and cultural area, thus outlining a global overview of the history and state-of-the-art of Children’s Literature and its critical studies. The volumes, conceived and financed by the Bologna Children’s Book Fair to mark the occasion of its 50th anniversary, were scientifically edited by the chair of Children’s Literature of the Department of Education Studies at the University of Bologna and by its Children’s Literature Research Centre.