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CALL FOR PAPERS: X Heloise workshop

CISUI organizes a conference in Bologna (3-5 September 2020) about “Universities in Europe: common contexts and local peculiarities through source analysis (origins – twentieth century)”

31 MARZO 2020

Call for papers

CALL FOR PAPERS

X Atelier Héloïse - European Network on Digital Academic History

Bologna 3-5 settembre 2020
L’Europa delle Università: contesti comuni e peculiarità locali attraverso l’esame delle fonti

(origini-XX secolo)

All’interno del progetto Héloïse che, ormai da dieci anni, accoglie studiosi che affrontano temi di ricerca riconducibili alla Storia dell’Università utilizzando le tecnologie informatiche per la raccolta e l’analisi dei dati, il X Atelier si propone sia di compiere una ricognizione dello stato d’avanzamento delle ricerche già in atto, sia di proporre alla comunità scientifica come tema principale dell’incontro contributi che evidenzino la varietà delle fonti, istituzionali e non, ma anche la presentazione di nuovi progetti e la partecipazione ad eventuali future collaborazioni trasversali.

Un viaggio comune all’interno del sistema università, affrontato con gli strumenti informatici tipici del gruppo Héloïse, non può prescindere dalla consapevolezza di cosa unisca o differenzi le diverse esperienze europee, affrontate sino ad ora singolarmente dai vari gruppi di ricerca: l’esame delle fonti utilizzate o utilizzabili costituisce un passaggio ineludibile. La strutturazione di un progetto comune richiede la preliminare individuazione di un oggetto di indagine chiaro e quanto più possibile definito. Il panorama universitario europeo, in un lasso di tempo assai esteso qual è quello affrontato dai diversi gruppi di ricerca del network Héloïse, comprende momenti di continuità e fratture, elementi comuni e peculiarità locali. L’esperienza universitaria, che nasce in Europa e costituisce un tratto comune e distintivo di un organismo per altri versi assai frammentato quale fu l’Europa medievale e moderna, è nondimeno caratterizzata da peculiarità sul doppio piano del tempo e dello spazio, variazioni relative a flussi di scambio (di persone, idee, conoscenze), profili istituzionali, contenuti culturali e funzioni.

Tenendo presenti queste considerazioni, in occasione del X Atelier Héloïse, si propone di dedicare l’incontro ai nuovi materiali e metodi per lo studio delle prosopografie accademiche dal medioevo fino ai nostri giorni. Allo scopo si richiamano alcuni suggerimenti su temi che riteniamo importanti alla luce delle considerazioni appena espresse:

• banche dati e storiografia:
– presentazione dei risultati dell’incontro di Leipzig dello scorso anno;
– prima dei database: il rapporto tra i diversi database e le tradizioni storiografiche di riferimento (continuità-discontinuità / analogie-differenze...);
– accanto ai database: il contesto storiografico in cui sono nate le esperienze di ricerca dei singoli gruppi di lavoro e descrizione dello stato d’avanzamento dei singoli progetti;

• banche dati e linguaggi:
– il linguaggio informatico di una comune banca dati (web semantico o altro?);
– una o più lingue per una comune banca dati: problemi di normalizzazione linguistica e semantica nell’ottica di un prodotto informatico comune (quale lingua utilizzare per un comune database? le diverse lingue nazionali? il latino fino all’età moderna? quali categorie? ...);

Centro interuniversitario per la storia delle università italiane (CISUI) via Galliera 3, 40121 Bologna, tel. + 39 051 224113
e-mail: cisui.redazione@unibo.it, web: https://centri.unibo.it/cisui

• fonti per la Storia dell’Università:
– quali fonti per quale storia: fonti disponibili e fonti utilizzate per le specifiche ricerche storiografiche alla base delle diverse banche dati del gruppo Héloïse;
– fonti seriali e non, “istituzionali” e non: tradizione e nuove prospettive dell’uso delle fonti (inclusione di fonti legate alla memorialistica, epistolari, discorsi celebrativi, lapidi commemorative, iscrizioni funebri, ecc.); fonti giudiziarie, fonti ministeriali, letteratura odeporica, professioni di fede, iconografia accademica, libri amicorum, etc.;
– analisi delle fonti con riguardo a percorsi formativi alternativi, ad es. attività di insegnamento superiore esterna alle università praticata privatamente da professionisti in virtù della licentia ubique docendi; convitti riservati alla nobiltà e all’alta borghesia; lauree extra-accademiche (conti palatini, protonotari apostolici, collegi professionali con prerogativa di addottorare);
– il problema della critica delle fonti all’interno delle banche dati. Come rendere la complessità dell’approccio alla fonte, tipico degli studi storici, superando la rigidità degli strumenti informatici attualmente a disposizione? Come tenere adeguatamente conto della lacunosità e della frammentarietà delle fonti a disposizione quando si lavora su dati presentati in una modalità, come quella informatica, che (forse più che le modalità tradizionali) tende a evidenziare i “pieni” dellastoria e a occultare i “vuoti”?;
– eterogeneità e disponibilità delle fonti in relazione alla qualità dei dati informatici, alla loro analisi sul piano quantitativo e alla loro visualizzazione su quello grafico.

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MODALITÀ DI PARTECIPAZIONE

Gli studiosi che intendono partecipare al convegno devono presentare al Comitato scientifico un abstract del tema proposto (1.000-1.500 caratteri) entro il 31 marzo 2020 inviando una mail a cisui.redazione@unibo.it (dott.ssa Ilaria Maggiulli).

Entro il 15 maggio 2020 sarà presentata la prima bozza del calendario del convegno e verrà inviato ai partecipanti il modulo relativo agli aspetti logistici (arrivi, partenze, pernottamenti, catering, cene).

 Per informazioni sul network Héloïse si vedano: https://heloise.hypotheses.org/ e http://heloisenetwork.eu/.
 Per le attività del Cisui si rinvia a: https://centri.unibo.it/cisui/it.

COMITATO SCIENTIFICO

Gian Paolo Brizzi (Bologna) Marco Cavina (Bologna)
Carla Frova (Roma) Ferdinando Treggiari (Perugia)

COMITATO ORGANIZZATORE

Gian Paolo Brizzi, Andrea Daltri, Maria Teresa Guerrini, Simona Negruzzo, Simona Salustri, Stefania Zucchini

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X Héloïse Workshop - European Network on Digital Academic History

Bologna 3-5 September 2020
Universities in Europe: common contexts and local peculiarities through source analysis

(origins – twentieth century)

For ten years now, the Héloïse project has brought together scholars working in areas of research on the History of Universities employing information technologies to collect and analyze data. This year, the workshop proposes conducting a general survey of the progress made by the ongoing research, calling on the scientific community for papers that will represent the main theme of the workshop, which is to place emphasis on the variety of sources employed, institutional and non, as well as papers presenting new projects and potential cross-boundary research collaborations.

Pursuing a common pathway within the university system by employing information tools typical to the Héloïse group would not be possible without a clear awareness of what brings together and what differentiates the various European experiences. Until now, the different research groups have addressed these experiences individually, and a fundamental step in the research process is to analyze both the sources currently employed as well as potential sources. The structuring of a common research project requires a preliminary step to identify a clear and, as far as possible, defined subject of enquiry. A panorama of the history of European universities spanning a long period, like that undertaken by the Héloïse research network, includes moments of continuity and rupture, common elements and local peculiarities. Universities were born in Europe and they represent a common and distinctive feature of a continent particularly fragmented during the medieval and modern periods. They are also characterized by temporal and spatial features, changes due to the exchange of people, ideas, knowledges, and institutional profiles, as well as cultural content and functions.

Taking these considerations into account, we propose dedicating the X Héloïse workshop to new materials and methods for the study of academic prosopography from the Middle Ages to the present day. To achieve this aim, we suggest certain themes we believe to be important in light of the considerations outlined above:

• databases and historiography:
– presentation of the results of last year’s Leipzig workshop;
– before databases: the relationship between diverse databases and the traditional historiographies of reference (continuity-discontinuity / analogies-differences...);
– alongside databases: the historiographic context out of which the research experiences of individual working groups were born and an account of the progress made by individual projects;

• databases and computer languages:
– the computer language for a common database (semantic web or other?);
– one or more languages for a common database: problems of language and semantic standardization in view of a common information tool (which language to use for a common database? The various national languages? Latin up to the modern age? Which categories? ...);

Centro interuniversitario per la storia delle università italiane (CISUI) via Galliera 3, 40121 Bologna, tel. + 39 051 224113
e-mail: cisui.redazione@unibo.it, web: https://centri.unibo.it/cisui

• sources for the History of Universities:
– which sources for which histories: available sources and sources employed for specific historiographic research forming the basis of the various databases of the Héloïse group;
– serial sources and non, “institutional” and non: tradition and new perspectives for the use of sources (inclusion of sources such as letters, memoirs, celebratory speeches, commemorative plaques, funerary inscriptions, etc.); judicial sources, ministerial sources, travel writing, professions of faith, academic iconography, libri amicorum, etc.;
– analysis of sources concerning alternative learning paths, for example higher education teaching outside university: private lessons imparted by professionals in virtue of their licentia ubique docendi; boarding schools reserved for the nobility and upper bourgeoisie; non-academic degrees (count palatines, apostolic prothonotaries, professional colleges with the power to award degrees);
– the question of critically reviewing sources within databases. How to interpret the complexity of the approach at source, which is typical of historical studies, and overcome the rigidity of the information tools currently available. How to keep sufficient account of the shortcomings and fragmentary nature of sources available when working on data presented in a particular mode, such as IT, that (perhaps more than traditional forms) tends to evidence the “facts” of history and hide the “voids”;
– heterogeneity and availability of sources in relation to information data quality, their analysis in quantitative terms and their visualization in terms of graphics.

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HOW TO APPLY

Scholars wishing to participate at the workshop are required to submit an abstract on their proposed theme (1,000-1,500 characters) no later than 31 March 2020 to the Scientific Committee sending an email to: cisui.redazione@unibo.it (Dr. Ilaria Maggiulli).

By 15 May 2020, an initial draft of the workshop calendar will be presented and participants will be sent a relative form to arrange their travel and stay (arrival, departure, overnight stays, meals).

 For further information about the Héloïse network, please visit: https://heloise.hypotheses.org/ and http://heloisenetwork.eu/.
 For further information about Cisui, please visit: https://centri.unibo.it/cisui/it.

SCIENTIFIC COMMITTEE

Gian Paolo Brizzi (Bologna) Marco Cavina (Bologna)
Carla Frova (Rome) Ferdinando Treggiari (Perugia)

ORGANIZING COMMITTEE

Gian Paolo Brizzi, Andrea Daltri, Maria Teresa Guerrini, Simona Negruzzo, Simona Salustri, Stefania Zucchini

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